-         كودكان زير 5 سال، پرخطرترين گوره سني از نظر بروز مسموميت
-         كودكان خردسال ممكن است هرچيزي را به دهان ببرند. اين عمل بخشي از آموزش و درك اين گروه سني از محيط اطرافشان است و اين عمل زمينه ساز بروز مسموميت است.
-         در هنگام بيماري كودكتان مراقب باشيد تا دوز تگراري دارو به وي ندهيد.
-     كيف دستي، ساك خريد و كيسه‌هاي نايلوني را دور از دسترس كودكان قرار دهيد. ممكن است داخل آنها وسايلي باشد كه توسط كودك بلعيده شود و يا كودك ضمن بازي آنها را روي سر خود كشيده و سبب خفگي وي شود.
-     گل‌ها و گياهان آپارتماني را دور از دسترس كودكان قرار دهيد و هنگام بازي كودكان در فضاي باز مراقب آنها باشيد تا توسط گل‌ها و گياهان سمي، مسموم نشوند.
-     نام گياهان خانگي را به خاطر بسپاريد و آن را روي برچسبي كنار آنها بنويسيد. بسيارياز گياهان و گل‌هاي آپارتماني مانند خرزهره و ديفن باخيا، سمي هستند و تماس پوست با آنها و يا به دهان بودن آنها منجر به مسموميت و سوختگي مخاط مي‌شود.
-         مواد شيميايي، شوينده و سفيدكننده را در منزل در كمدهاي داراي قفل و دور از ديد و دسترس كودكان قرا دهيد.
-         درب كمدهايي كه در آن مواد شيميايي خطرناك را نگه مي‌داريد با قفل يا طناب محكم نماييد.
-         داروهاي مصرفي افراد خانواده را دور از دسترس كودكان نگهداريد.
-         از قرار دادن دارو در كيف دستي پرهيز كنيد تا مانع خورده شدن دارو توسط كودكان شود.
-     در هنگام بروز مسائل و مشكلات خانوادگي، بيشتر مراقب كودكان باشيد. در اين شرايط كودكان در برابر حوادث و مسموميت اتفاقي آسيب‌پذيرترند.
-     هميشه پس از استفاده از مواد شيميايي سريعاً درب آن را ببنديد، ولي بدانيد هيچ ظرف دربسته‌اي از دسترسي كودكان در امان نيست.
-         هيچگاه الكل و ضد يخ را در دسترس كودكان قرار ندهيد.
-     در صورتي كه كودك شما ماده‌اي غيرخوراكي را بلعيد، با مركز اورژانس و يا مركز كنترل مسموميت‌ها با شماره تلفن 1490 تماس بگيريد.
-     بلع باطري كوچك ساعت در كودكان مي‌تواند با عوارض جدي همراه باشد. در اين موارد كودك را در اسرع وقت به يك مركز درماني منتقل كنيد.
-     شماره تلفن‌هاي زير را در دسترس و يا در كنار تلفن نصب نماييد: شماره تلفن پزشك كودك، شماره تلفن مركز كنترل مسموميت: 1490، شماره تلفن اورژانس: 115.
-     محصولات شيميايي و شوينده، نفت و بنزين را هميشه در ظرف اصلي آن نگهداري كنيد. هيچگاه اين فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراكي (مانند بطري نوشابه) نگه داري نكنيد. اين عمل سبب خورده شدن اتفاقي اين مواد توسط كودكان مي‌شود.
-     آيا مي‌دانيد نگهداري شربت متادون (جهت ترك اعتياد) در ظرف خالي نوشابه، منجر به مصرف دارو، مسموميت و مرگ چند كودك شده است؟
-         در سال گذشته 10 مورد مرگ ناشي از خوردن شربت متادون (داروي ترك اعتياد) در كودكان 2 تا 7 ساله ايراني بروز نموده است.
-         از نگهداري شربت متادون در داخل يخچال و در كنار بقيه نوشيدني‌ها خودداري نماييد.
-         شربت متادون جهت درمان ترك اعتياد، بسيارسمي است. آن را دور از دسترس خانواده و در كمد قفل‌دار نگهداري نماييد.
-         به كودكان بياموزيد هيچ چيزي ننوشند و يا نخورند مگر اينكه با اجازه بزرگسالان باشد.
-     داروهاي خود را در مقابل چشم كودكان نخوريد، چرا كه كودكان از رفتار بزرگسالان تقليد مي‌كنند و ممكن است دور از چشم والدين داروها را به دهان ببرند.
-         زماني كه شما در منزل نيستيد و كودك را به فرد ديگري مي‌سپاريد، كودكان در معرض بيشترين خطر مسموميت قرار دارند.
-         اگر به كودك خود دارو مي‌دهيد به او تفهيم كنيد كه اين دارو است و از كلماتي مثل آبنبات، شكلات و يا خوراكي استفاده نكنيد.
-     درهنگام استفاده از محصولات شيميايي و پاك كننده چنانچه مجبور شديد به زنگ درب ورودي ويا تلفن جواب دهيد، قبل از هرچيز درب ظرف را ببنديد و هرگز از كودك خود چشم برنداريد.
-     عمده‌ترين موارد مسموميت در كودكان در اثر خوردن داروها، مواد شيميايي و محصولات خانگي مانند مواد آرايشي بهداشتي، فرآورده‌هاي شوينده، سفيدكننده و لوله بازكن، لاك پاك كن (استون) و گياهان آپارتماني سمي بوده است.
-     مسموميت اتفاقي دراثر بلع نفت در كودكان بسيار خطرناك مي‌باشد. در صورت بلع نفت توسط كودك هرچه سريع‌تر او را نزديك ترين مركز درماني منتقل نماييد.
-         آيا مي‌دانيد اگر كودكي نفت را ببلعد كشنده نيست ولي اگر كودك وادار به استفراغ شود اين امر مي‌تواند منجر به مرگ وي شود.
-     كودكان كنجكاوند و ممكن است زماني كه افراد سالمند فاميل در حال مصرف داروهاي خود مي‌باشند، كودكان اقدام به چشيدن و يا بلعيدن دارو بنمايند.
-     براي پيشگيري از مسموميت دارويي كودك دلبندتان، از والدين خود بخواهيد داروهاي مصرفي خود را دور از دسترس كودكان نگهداري نمايند.
-     در هنگام مراجعه به پزشك و دريافت دارو از داروخانه، والدين سالمند خود را همراهي نماييد تا از صحت نحوه مصرف دارو مطمئن شويد.
-     در دوران سالمندي به دليل تغييرات ساختار در اندام‌هاي داخلي مانند كبد، كليه ، ميزان مايعات، عضلات و چربي بدن، تغييراتي در جذب و دفع داروها حادث خواهد شد و بي‌اعتنايي به مصرف دقيق داروها مي‌تواند منجر به مسموميت شود.
-     در برخي از سالمندان كاهش قدرت بينايي و فراموشي، مي‌تواند منجر به بروز اشتباهاتي در ضمن مصرف داروها و در نتيجه بروز مسموميت دارويي گردد.
-         پزشكان و داروسازان در برخورد با بيماران سالمند بايد از تفهيم نحوه مصرف دارو در ايشان اطمينان حاصل نمايند.
-      بسياري از سالمندان ناچار به مصرف داروهاي متعددي در طول روز مي‌باشند. استفادهاز جعبه‌هاي تقسيم داروها مي‌تواند كمك شاياني به پيشگيري از مسموميت و مصرف داروي تكراري در ايشان مي‌گردد.  
-     چنانچه والدين سالمند شما مجبور به مصرف دارو مي‌باشند، به صورت دوره‌اي نحوه مصرف داروهاي ايشان را كنترل نماييد تا از بروز مسموميت دارويي پيشگيري شود.
-     كاهش بينايي، شنوايي و فراموشي در دوران سالمندي از مهمترين عوامل مصرف بيش از حد دارو و بروز مسموميت در سالمندان مي‌باشد.
-     سالمندان محترم بايد در مراجعه به پزشك، نام داروهاي مصرفي خود را به همراه داشته باشند تا از تجويز مجدد داروها و مصرف همزمان آنها و يا بروز تداخلات خطرناك دارويي پيشگيري شود.
-         مصرف خودسرانه داروها در سالمندان نسبت به ديگر افراد جامعه خطرناكتر است.