مصرف داروهاي ضدافسردگي در دوران بارداري خطر نقص قلبي را افزايش مي‌دهد  
مطالعه جديد نشان مي دهد: مصرف داروي ضد افسردگي فلوکستين در اوايل دوران بارداري ممکن است خطر ايجاد مشکلات و نارسايي قلبي در نوزادان را دو برابر کند.

مطالعات گذشته نه تنها ارتباطي بين مصرف داروهاي ضد افسردگي در دوران بارداري و مشکلات قلبي نوزادان را مشخص کرده‌اند بلکه ساير مشکلات جدي تولد را نيز به اين موضوع مرتبط کردند.

براساس گزارش رويترز، طبق مطالعه انجام شده روي نيم ميليون کودک بين سال هاي 1996 تا 2003 مشخص شد تنها مشکلات قلبي مي توانند با مصرف اين داروها توسط زنان باردار در ارتباط باشند.

طبق اين گزارش در کنار فلوکستين داروهاي سرترالين و سيتالوپرام نيز مي توانند اين خطرات را افزايش دهند.

دراين خصوص محققان اعلام کردند: دوران اوليه بارداري براي مصرف اين دارو از 28 روز قبل تا 112 روز بعد از بارداري تعريف شده است که خطر ايجاد مشکلات قلبي شامل جداسازي يک قسمت از بافت که قسمت‌هاي ديگر را از قلب جدا مي کند را دو برابر مي کند.
منبع: سلامت نیوز



Mothe s Milk
F = Freshness   U = Unique   G = Ideal Growth   I = Immunity   C = Comfort   F = Friendship      


Essential Recommendations for Mothers  
1. Mother s milk is the best food for your baby. The first part of mothes milk (colostrums) is rich in security-inducing substances which are so useful for the baby.    

الفبای شیر مادر  
ش= شادابی  ی= یکتا و بی همتا   ر= رشد مطلوب    

توصيه های ضروری به مادران  
1- شير مادر بهترين غذا برای نوزاد شماست. قسمت اول شير مادر (آغوز) سرشار از مواد ايمنی بخش است که خوردن آن برای نوزاد بسيار مفيد است.
2-عامل اساسی ترشح و افزايش شير مادر، مکيدن نوزاد بدون رعايت ساعت و مقررات خاص است. قبل از شير دادن، دست ها را با صابون و سينه را با آب تميز نمایید.
3- در روزهای اول تولد که ميزان ترشح شير کم است، احتياج نوزاد نيز کم است. با مکيدن مکرر، ترشح شير برقرار و افزايش خواهد يافت. در صورتی که می خواهيد فرزندتان را از شير محروم نکنيد، بدون رعايـت ساعت به نوزاد خود شير بدهيد و مطمئن باشيد که شيرتان کافی است و نوزاد گرسنه نخواهد ماند.
4- پس از هر بار شير دادن به نوزاد، وی را در حدود 20- 15 دقيقه به حالت قائم  نگهداريد و با ملايمت به پشت او بزنيد تا هوای خورده شده را با آروغ زدن بازپس دهد.
5- در هنگام شير دادن بايد دقيقاً به اين عمل توجه کنيد که علاوه بر نوک پستان، قسمت هاله نيز در دهان نوزاد قرار گيرد و از قرار گرفتن پستان در جلوی بينی نوزاد ممانعت فرمایید.
6- نوزادی که با شير مادر تغذيه می شود نياز به مصرف آب قند و يا شير کمکی ندارد، چون استفاده از شيشه و پستانک امکان نگرفتن سينه مادر را به وجود می آورد. اگر واقعاً تصميم داريد نوزاد خود را با شير مادر تغذيه کنيد هيچ چيز به جز شير مادر و قطره مولتی ويتامين از 15 روزگی به او ندهيد.
7- شيردهی در شب مفيد است و بايد بر حسب ميل نوزاد ادامه يابد.
8- اجابت مزاج نوزاد سالمی که با شير مادر تغذيه می شود در حدود 7- 6 مرتبه در شبانه روز و قدری نرم تر از عادی است، اين کيفيت طبيعی است و نگران وجود اسهال نگرديد.
9- زردی نوزاد پديده ای است شايع که معمولاً از روز دوم- سوم زندگی به بعد بروز می کند. اگر نوزاد شما در روزهای آينده زرد شد، شير مادر را قطع نکنيد، از داروهای خانگی استفاده نفرمایید و در صورتی که زردی از ناحيه چشم و صورت به نواحی گردن و سينه انتشار يافت برای ارزيابی صحيح آن به طبيب اطفال مراجعه و مشورت فرمایید.
10- برای ختنه در سنين نوزادی معايب و محاسنی شمرده می شود ولی در حال حاضر عقيده غالب محافل پزشکی به نفع انجام ختنه در سنين نوزادی است.
11- حمام يک روز در ميان برای حفظ سلامت نوزاد مفيد است (حتی قبل از افتادن بند ناف)
12- درجه حرارت اتاق نوزاد را بين 28- 25 درجه نگهداريد و در اين حالت لباس نوزاد بايد سبک و راحت باشد.
13- از قرار دادن نوزاد در مجاورت بخاری و شوفاژ خودداری کنيد.
14-ملاقات افراد مختلف با نوزاد صلاح نيست و در صورتی که مادر برای مراقبت از نوزاد نياز به کمک داشته باشد، بايد اين شخص ثابت باشد.
15- از قنداق کردن نوزاد خودداری کنيد (حتی به صورت شل و شب ها). هر چه پوشک و کهنه نوزاد بزرگ تر باشد به طوری که پاها بازتر قرار گيرد، بهتر است.
16- تميز نگهداشتن بند ناف به سلامت نوزاد کمک می کند. بند ناف را با الکل سفيد آغشته ننمایید  از گذاشتن هر نوع خميری يا ماده ديگری روی بند ناف خودداری نمایید.
17- سينه های بعضی از نوزادان به طور طبيعی بزرگ تر از عاديست، اين کيفيت خود به خود بهبود می يابد. از ماساژ دادن و فشردن سينه های نوزاد خودداری نماييد.
18- چکاندن شير در بينی نوزاد مضر است. در صورتی که گرفتگی بينی مزاحم خواب و آسايش نوزاد است، چند قطره محلول سرم فيزيولوژی در بينی نوزاد بچکانيد.
19- حتی الامکان پاها و نواحی ادراری تناسلی نوزاد را باز نگهداريد؛ زيرا جريان هوا از سوختگی پوست با ادرار پيشگيری می کند. چرب نگهداشتن نواحی ادراری تناسلی به سلامت پوست کمک می کند.
20-در موارد زير با طبيب اطفال تماس بگيريد:شير نخوردن، بيحالی نوزاد، تب، جوش های چرکی پوست، نفخ شديد شکم، استفراغ زياد، يبوست زياد، اسهال، ترشح و عفونت ناف، ترشح و عفونت چشم ها، سوختگی نواحی ادرای تناسلی، سرفه و زردی
21- اولين معاينه نوزاد، 5 روز بعد از ترخيص از بيمارستان توصيه می شود.
22- واکسيناسيون بدو تولد نوزاد در بيمارستان انجام شده است. برای ادامه آن از 60 روزگی به مراکز بهداشتی و يا مطب مراجعه فرماييد.
23- عطسه يک واکنش طبيعی تنفسی برای نوزاد است. از بروز و تعداد آن نگران نباشيد؛ اما سرفه يک عکس العمل غير عادی است و بروز آن مشورت با طبيب را ايجاب می کند.
24- نوزاد را به محافل شلوغ و پرجمعيت نبريد. هر چه محيط زندگی نوزاد خلوت تر باشد، سلامت او کم تر در معرض مخاطره خواهد بود.
25- محل تزريق واکسن BCG (سل) در بازوی نوزاد پس از چند هفته به صورت زخم کوچکی نمودار می شود که نياز به مراقبت خاصی ندارد.
26- نوزادان دختر در روزهای اول بعد از تولد ممکن است ترشحاتی خونی يا صورتی رنگ از دستگاه تناسلی داشته باشند که جای نگرانی نيست و خود به خود برطرف خواهد شد.
27- نوزاد وقتی در حد طبيعی شير مادر می خورد در طی 24 ساعت، 6- 5 بار دفع خواهد داشت.