-     باكتري‌ها، ويروس‌ها، قارچ‌ها، مواد افزودني غيرمجاز، فلزات سنگين، باقيمانده سموم نباتي از عوامل مهم ايجاد مسموميت‌هاي غذايي محسوب مي‌شوند.
-         مسموميت با مواد غذايي مي‌تواند در اثر آلودگي غذا در جريان توليد فرآورده‌هاي غذايي، تهيه و نگهداري آنها ايجاد شود.
-         از مصرف كنسروهايي كه در قوطي آنها آثار نشت، برآمدگي و فرو رفتگي و زنگ‌زدگي مشاهده مي‌شود خودداري كنيد.
-         آيا مي‌دانيد نوعي از مسموميت غذايي موسوم به «بوتوليسم» از كشنده‌ترين انواع مسموميت‌ها بشمار مي‌رود؟
-     بوتوليسم در اثر مصرف مواد غذايي مانند سوسيس، كالباس، كنسرو ماهي، كنسرو ذرت، كنسرو لوبيا، كشك خام و عسل طبيعي كه در شرايط نامناسب و غيربهداشتي تهيه و نگهداري شده‌اند ايچاد مي‌شود.
-     علايم و نشانه‌هاي بوتوليسم به صورت تاخيري (12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذاي آلوده به باكتري) و به صورت تاري ديد، دوبيني، افتادگي پلك، عدم توانايي حركتي، سختي در بلع، اختلال تكلم و يبوست ظاهر مي‌شود.
-         آيا مي‌دانيد اسهال يكي از علايم در بسياري از مسموميت‌هاي غذايي است؟
-         مسموميت با گياهان يكي از شايع‌ترين علل بروز مسموميت‌هاي اتفاقي دركودكان در جهان بشمار مي‌آيد.
-         مصرف يك گياه توسط حيوانات اهلي و وحشي، دليلي بر غير سمي بودن آن براي انسان نيست.
-         برخي از گياهان تزئيني موجود در آپارتمان‌ها و باغچه‌ها مي‌توانند سبب بروز مسموميت در انسان شوند.
-     در صورت بلعيدن قسمت‌هاي مختلف يك گياه مانند ميوه، دانه و برگ آن توسط كودكان حتماً با مركز اطلاع رساني داروها و سموم با شماره 1490 تماس حاصل نماييد.
-         سعي كنيد نام گياهان موجود در محيط كار و زندگي خود را بدانيد، تا در موارد بروز مسموميت به گروه پزشكي اطلاع دهيد.
-     مسموميت با گياهاني مانند خرزهره، ديفن باخيا، گل انگشتانه، آزاليا، شوكران و كرچك مي‌تواند كشنده باشد. در صورت وقوع مسموميت با اين گياهان بيمار را در اسرع وقت به نزديكترين مركز درماني منتقل كنيد.
-     مسموميت با قارچ‌هاي سمي يكي از عنوان مسموميت‌هاي كشنده محسوب مي‌شود. از مصرف قارچ‌هايي كه نوع آنها را نمي‌شناسيد جداً خودداري كنيد.
-         آيا مي‌دانيد برخي از قارچ‌هاي سمي در صورت مصرف خوراكي مي‌توانند باعث نارسايي حاد كبدي و مرگ شوند؟
-         آيا مي‌دانيد تشخيص قارچ‌هاي سمي از انواع غيرسمي از روي شكل ظاهري آنها كاري دشوار بوده و نياز به تجربه و تبحر دارد؟
-         در منزل خود از نگهداري گياهان تزئيني كه داراي ميوه‌ها و ظاهر جذاب براي كودكان مي‌باشند خودداري نماييد.
-     كنجكاوي ذاتي كودكان زير 5 سال و وجود جذابيت در شكل و رنگ بخش‌هاي مختلف يك گياه سمي منجر به بلعيده شدن آن توسط كودك مي‌شود.
-     شيره سمي برخي از گياهان سمي آپارتماني مانند ديفن باخيا و كالاديوم در صورت خورده شدن مي‌تواند سبب تورم، خارش و سوزش مخاط دهان و خفگي و يا آسيب گوارشي فرد مسموم شود.
-         برخي از داروهاي گياهي در صورت مصرف بيش ازحد يا نابجا مي‌توانند مسموميت‌هاي منجر به مرگ ايجاد نمايند.
-     بخور اوكاليپتوس در صورتي كه به اشتباه خورده شود، حتي در مقادير كم (يك قاشق) مي‌تواند كشنده باشد. از القاي استفراغ در مسموميت با اين فرآورده خودداري نموده مصدوم را سريعاً به بيمارستان منتقل نماييد.