پاندمی کووید19 تاثیر زیادی بر روی زندگی ما گذاشته است. بسیاری از ما با چالش هایی روبرو هستیم که استرس زا یا طاقت فرسا بوده، باعث ایجاد شرایط روحی آسیب ‌زا در بزرگسالان و کودکان می‌گردد. اقدامات پیشگیری نظیر فاصله گذاری اجتماعی، اگرچه برای کم کردن خطر انتقال ضروری هستند ولی می توانند احساس تنهایی و ایزوله شدن در فرد ایجاد کرده، باعث افزایش اضطراب و نگرانی شوند. ترس از مرگ و از دست دادن عزیزان، دسترسی مداوم به اخبار بد، محدودیت در حرکت و جابجایی، کار در خانه، مدرسه در خانه، بیکاری های موقت، از دست دادن تماس فیزیکی با اعضاء خانواده، دوستان و همکاران همه و همه تغییراتی است که می تواند بر سلامت روان ما تاثیر بگذارد. اگر چه این ویروس اثر مستقیمی بر روی مغز ندارد، ولی پاندمی آن آثار مخربی بر روی سلامت روان بجا می گذارد و زنان در این مورد گروه آسیب پذیرتری هستند. استرس می تواند باعث بروز حالات زیر شود:
  • احساس ترس، خشم، غم، هراس، کرخی، ناامیدی
  • تغییر اشتها، انرژی، علاقه و انگیزه
  • مشکل در تمرکز و تصمیم گیری
  • مشکل خواب و یا کابوس
  • سردرد، درد بدن، مشکلات گوارشی
  • بدتر شدن بیماریهای مزمن
  • بدتر شدن مشکلات روحی
  • افزایش میزان مصرف سیگار، مواد و الکل
تاثیرات کووید 19 بر روی بانوان با توجه به نقش های متعدد و توامانی که به عهده دارند، می تواند موجب بالا رفتن میزان استرس و اشکال در عملکرد آنان شود
لذا آگاهی زنان از نقش خود مراقبتی بر حفظ سلامت آنان دارای اهمیت بسیاری است.
سازمان جهانی بهداشت و مرکز مدیریت بیماریهای امریکا مجموعه ملاحظاتی را برای حفظ سلامت روانی اجتماعی در جریان همه گیری کووید 19 منتشر کرده اند که چکیده آن  بدین شرح است:
  • گوش دادن به اخبار را محدود کنید. بخصوص اخبار موجود در شبکه های مجازی. آگاه بودن بسیار خوب است ولی شنیدن مداوم اخبار همه گیری ناامید کننده است. پیگیری اخبار را به دو سه بار در روز محدود کنید.
  • از جسم خود مراقبت کنید:
    • تنفس عمیق کنید، تمرینات کششی انجام دهید و مدیتیشن کنید.
    • تغذیه سالم داشته باشید.
    • بطور منظم ورزش کنید.
    • خواب کافی داشته باشید.
    • از مصرف سیگار، الکل و مواد پرهیز کنید.
    • برنامه های روتین پیشگیری و سلامت خود  نظیر غربالگری های سرطان را براساس آنچه مراقب سلامت شما توصیه کرده است ادامه دهید.
  • به ذهن خود استراحت دهید. زمانی برای انجام کارهایی که دوست دارید در نظر بگیرید.
  • با دیگران در ارتباط باشید. با افراد قابل اعتماد در مورد نگرانی ها و احساسات خود صحبت کنید.
  • از تماشا و گوش دادن به اخباری که برای شما ایجاد اضطراب می کند پرهیز کنید. فقط به اطلاعات منابع معتبر توجه کنید. فقط به اطلاعاتی توجه کنید که در عمل به شما برای برنامه ریزی خود و خانواده کمک می کند. اطلاعات صحیح را می توانید از وب سایت سازمان جهانی بهداشت بدست آورید.  .
از فرصت های مختلف برای صحبت های مثبت استفاده کنید. به عنوان مثال صحبت در مورد افرادی که از کووید بهبود یافته اند و یا افرادی که در این زمینه دیگران را حمایت می کنند. البته در صورتی که فرد نسبت به بیان اطلاعات شخصی رضایت داشته باشد.
پیام‌هایی برای مادران و سایر افرادی که از کودکان مراقبت میکنند:
  • به کودکان کمک کنید که احساساتی نظیر غم یا ترس را بیان کنند. هر کودک روش خود را برای بیان احساس دارد. گاهی انجام فعالیتهای خلاقانه نظیر بازی و نقاشی می تواند کمک کننده باشد. بیان احساسات در محیطی مطمئن و حمایت گر، به کودکان در رهایی از این احساس کمک می کند.
  • برای کودکان جدایی از مراقب اصلی تنش زاست. اگر لازم است کودک از مراقبت های معمول خود جدا شود، نسبت به مراقب جایگزین اطمینان حاصل کنید. برقراری تماسهای منظم تلفنی یا ویدیویی (یک یا دو بار در طول روز) والدین در طول روز با کودکان به کم کردن این تنش کمک میکند.  
  • برنامه های روتین کودک را حفظ کنید و یا برنامه های روتین جدید برای او ترتیب دهید. این فعالیتها می تواند آموزشی یا بازی باشد. داشتن روابط اجتماعی حتی در حد محدود به خانواده برای کودکان مناسب است.
  • در شرایط استرس، کودکان بیشتر احساس وابستگی از خود نشان می دهند. برای آنها به زبانی صادقانه و مناسب سن در مورد مشکل توصیح دهید.
پیام‌هایی برای کسانی که از افراد مسن و یا دارای بیماری زمینه ای مراقبت می کنند: 
  • افراد مسن، بویژه آنان که مشکلات شناختی یا دمانس دارند، در شرایط سخت طغیان بیماری و یا قرنطینه، بیشتر دچار اضطراب، خشم، استرس و بیقراری و انزواطلبی می شوند. حمایت های عملی و روانی خانواده، مراقب و پرسنل بهداشتی درمانی برای آنها لازم است.
  • دستورالعمل های ساده برای کم کردن خطر ( شستن دست، .....) را به زبانی روشن، محترمانه، صبورانه و قابل فهم در اختیار آنان قرار دهید. زمانی که لازم شد موضوع را تکرار کنید. می توانید از نمایش، تصویر و یا نوشته نیز برای انتقال اطلاعات کمک بگیرید. از سایر افراد خانواده برای دادن این اطلاعات کمک بگیرید.
  • از دسترسی به داروها، آذوقه و خدمات مورد نیاز اطمینان حاصل کنید. اطمینان حاصل کنید که داروی مورد نیاز مصرف دو هفته را دارید.
  • فعالیت ساده فیزیکی و ورزش های سبک را برای فردی که از او مراقبت می کنید در نظر بگیرید. حفظ فعالیت فیزیکی به کاهش احساس دل زدگی کمک می کند.

زنان و مدیریت زندگی سالم در بحران کرونا

. یک رژیم غذایی سالم و متعادل، نقشی کلیدی در افزایش ایمنی و پیشگیری از بیماری های مزمن غیرواگیر دارد که عامل خطر مرگ و میر بیشتر ناشی از کووید 19 هستند.
با توجه به نقش تغذیه در حفظ سلامتی، ارتقای ایمنی و مقاومت در برابر بیماری ها، انتخاب صحیح مواد غذایی و مدیریت تغذیه افراد خانواده اهمیت می یابد. افراد میانسال به ویژه زنان میانسال در بیشتر خانواده ها مسئولیت مدیریت تغذیه را بر عهده دارند و لازم است موارد زیر در انتخاب، تهیه و پخت مواد غذایی مورد توجه قرار گیرند.
  • گروه های مختلف غذایی باید به میزان توصیه شده از هر کدام بر اساس هرم غذایی روزانه استفاده شوند. این گروه ها شامل نان و غلات (11- 6 واحد)، سبزی ها (5- 3 واحد)، میوه ها (4-2 واحد)، انواع گوشت و تخم مرغ (2- 1 واحد)، مغزها و حبوبات (1 واحد) و شیر و لبنیات (3- 2 واحد) می باشند.
  • هر روز غذاهای تازه و فرآوری نشده مصرف نمایید.
  • برای میان وعده، سبزی های خام و میوه تازه را انتخاب کنید و سبزی ها و میوه ها را بیش از حد نپزید؛
  • مقادیر متعادل از روغن و چربی استفاده کنید.
چربی های غیر اشباع (مانند ماهی، مغزها، روغن های زیتون؛ سویا؛ کانولا؛ آفتابگردان و ذرت) مصرف کنید و استفاده از چربی های اشباع (مانند گوشت های چرب، کره، روغن نارگیل، خامه، پنیر و روغن های جامد) را محدود کنید.
از گوشتهای فرآوری شده (مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و ...) به دلیل محتوای زیاد چربی و نمک پرهیز نمایید.
  • کمتر نمک و شکر مصرف کنید.
روزانه کمتر از 5 گرم (یک قاشق مرباخوری) نمک مصرف کنید و از انواع ید دار استفاده نمایید
در زمان پخت و آماده سازی غذا، مقدار نمک و طعم دهنده های دارای نمک فراوان (مانند سس سویا) را محدود کنید
از غذاهای حاوی نمک و شکر فراوان (مانند اسنک ها) پرهیز کنید. به جای اسنک های شیرین مانند انواع شیرینی، کیک، شکلات و کوکی، از میوه های تازه را انتخاب کنید
دریافت نوشیدنی های گازدار و سایر نوشیدنی ها حاوی شکر (آب میوه ها، کنسانتره آب میوه ها و شیره ها، شیرهای طعم دار شده) را محدود کنید
  • هر روز مقدار کافی آب بنوشید.
هر روز 10 – 8 لیوان آب بنوشید. آب برای حیات ضروری است. مواد مغذی را در خون منتقل می کند، دمای بدن را تنظیم می کند،  مواد زائد را دفع میکند و مفاصل را روان می سازد.
  • بیرون از منزل غذا نخورید
فعالیت بدنی
همه گیری کووید 19 موجب در خانه ماندن بسیاری از افراد و افزایش فعالیت های نشستنی شده است. انجام همان فعالیت های ورزشی مانند شرایط قبل از بیماری دشوار شده و این دشواری برای افرادی که به طور معمول فعالیت بدنی کافی نداشته اند، بیشتر است.
اما حتی در این زمان نیز، انجام هر اندازه فعالیت بدنی برای تمام گروه های سنی بسیار ضروری است. انجام 4- 3 دقیقه حرکات ورزشی سبک مانند راه رفتن یا حرکات کششی، بهبود گردش خون و فعالیت عضلانی را به همراه دارد
میزان فعالیت بدنی توصیه شده در این شرایط مانند وضعیت قبل از بیماری است. انجام حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط در 5-3 روز هفته یا 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید در 5-3 روز هفته یا ترکیبی از این دو در افراد بزرگسال توصیه می شود. حرکات قدرتی برای حفظ و ارتقای سلامت اسکلتی عضلانی در 2 روز هفته و بیشتر نیز باید انجام شوند.
فعالیت هوازی
فعالیت هوازی با شدت متوسط را که عموماً معادل با راه رفتن سریع است و به‌نحو چشمگیری ضربان قلب را تسریع می‌کند. در شرایط خانه نشینی ناشی از شیوع کرونا می توان راه رفتن در حیاط یا پارکینگ منزل  یا ترد میل را در نظر گرفت. می‌توان با جمع دوره‌هایی که حداقل 10 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشند، تا حداقل 30 دقیقه روزانه انجام گردد.
تمرینات کششی و انعطاف پذیری
این تمرینات سبب افزایش دامنه حرکتی، افزایش گردش خون و گرم کردن عضلات می گردد.
تمرینات قدرتی
ای نوع تمرینات با کمک وزن بدن خود فرد یا انواع وزنه­ها یا کش­های ورزشی جهت تقویت قدرت و استقامت عضلات انجام می­شود.
زنان و سلامت اجتماعی در بحران کرونا
 
     هنگامی‌که بخش‌های مختلف یک جامعه با یک بحران بهداشتی مواجه می‌شوند، چرخه‌ای به‌وجود می‌آید که با تضعیف وضعیت اقتصادی، بهره‌وری را تحت فشار قرار می‌دهد و با افزایش آمار شیوع بیماری‌های مزمن، هزینه مراقبت‌های بهداشتی را بالا می‌برد. این امر به سهم خود فقر را زیاد می‌کند و در نتیجه باعث گسترش بیماری می‌شود. در حال حاضر پاندمی کووید 19 در سراسر جهان موجب این چرخه معیوب شده است که به دنبال آن آسیب­های اجتماعی و بهداشتی افزایش میابد.
فقر بصورت مانعی برای دسترسی اقشار ضعیف و متوسط جامعه به مراقبت‌های بهداشتی-درمانی عمل می­کند چرا که هزینه درمان بیماری برای این اقشار بسیار سنگین است.
 

پاور پوينت در مورد هفته سلامت بانوان ایران (زنان ، مدیریت سلامت ، مهارکرونا)