-     در هنگام استفاده از فرآورده‌هاي شيميايي و سموم مختلف اعماز سموم خانگي يا صنعتي، حتماً در نور كافي برچسب روي بسته‌بندي را مطالعه نموده سپس مصرف نماييد.
-     در هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده‌هاي شوينده و پاك كننده پنجره‌ها را باز كنيد تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد.
-     از اختلاط مواد شيميايي مانند جوهرنمك و جرم بر با فرآورده‌هاي سفيدكننده جداً خودداري كنيد. بخارات و گازهاي ناشي از اين اختلال بسيار سمي و خفته كننده مي‌باشد.
-     پس از مصرف مواد شوينده، سفيدكننده، جرم بر و لوله بازكن در محيط‌هاي دربسته و كوچك مانند دستشويي و حمام به هيچ عنوان در اين مكان‌ها توقف نكنيد چرا كه گازهاي توليد شده در اين محيط بدون تهويه مناسب حفظ كننده و سمي مي‌باشد.
-      ضمن استفاده از مواد شيميايي حتماً از وسايل محافظت كننده مانند دستكش بلند، كفش نفوذناپذير- لباس آستين‌بلند – شلوار بلند و جوراب استفاده نماييد.
-     برچسب روي ظروف سموم دفع آفات و بروشور آن را ابتدا كاملاً مطالعه كنيد و سپس جهت استفاده دقيقاً مطابق دستور عمل نماييد.
-         هرگز سموم دفع آفات را در ظروف مشابه مواد خوراكي و آشاميدني (مانند بطري نوشابه) نگهداري نكنيد.
-     استفاده بي‌رويه از سموم دفع آفات نه تنها باعث بروز مقاومت در آفات مي‌شود بلكه مي‌تواند از طريق ايجاد باقيمانده در محصولات و آلودگي محيط زيست براي انسان مضر محسوب گردد.
-         آيا مي‌دانيد در كشور ما مسموميت تعمدي با سموم كشاورزي يكي از علل مهم ايجاد مسموميت‌ها است؟
-         در هنگام سم‌پاشي مزارع، باغات و باغچه‌ها حتماً از ماسك، دستكش و لباس مناسب استفاده نماييد.
-         از بكار بردن مقادير بيش از حد توصيه شده سموم براي مقاصد كشاورزي خودداري كنيد.
-         در صورت تماس سموم دفع آفات با پوست، ناحيه آلوده را با مقادير فراوان آب و صابون شستشو دهيد.
-         هرگونه مصرف خوراكي با سموم دفع آفات را جدي بگيريد و بيمار را براي درمان در اسرع وقت به نزديكترين مركز درماني منتقل كنيد.
-     آيا مي‌دانيد علايم و نشانه‌هاي مسموميت با برخي از سموم موش‌كش مي‌تواند به صورت تاخيري (24 تا 48 ساعت بعد از مصرف) ظاهر شوند؟
-     علايم و نشانه‌هاي مسموميت با گروه مهمي از حشره‌كش‌ها (موسوم به تركيبات ارگانوفسفره) با تهوع، استفراغ، دردهاي شكمي، اسهال، اشك ريزش، آبريزش از بيني، تعريق، تنگي نفس، افت فشارخون، تنگي مردمك چشم، اختلالات قلبي و عصبي همراه است.
-          در صورت تماس پوست و ياچشم با مواد اسيدي و يا قليايي هرگز از مواد قليايي و يا اسيدي جهت خنثي سازي استفاده نكنيد.
-         در صورت تماس پوست و يا چشم با مواد اسيدي و يا قليايي هرگز از مواد قليايي و يااسيدي جهت خنثي‌سازي استفاده نكنيد.
-     در صورت بلع مواد با خاصيت خورندگي مانند اسيدها و قلياها، هرگز بيمار را وادار به استفراغ نكنيد. اين كار مي‌تواند سبب وخيم شدن وضع بيمار گردد.
-         آيا مي‌دانيد سم حشره‌كش فسفيد آلومينيوم با نام «قرص برنج» قاچاق محسوب مي‌شود و خريد و فروش آن ممنوع مي‌باشد.
-         براي پيشگيري از آفت‌زدگي غلات و حبوبات در منزل، از قرص سير كه كاملاً بي‌خطر مي‌باشد استفاده نماييد.
-     آيا مي‌دانستيد گاز متصاعد شده از قرص برنجي كه داخل كيسه‌هاي برنج در يك منزل قرار داشت، منجر به مرگ مادر و دو كودك وي كه در همان اتاق خوابيده بودند شده است؟
-         خريد، فروش، توزيع و ارائه قرص برنج در عطاري‌ها و سم‌فروشي‌ها ممنوع و عاملين اين امر مجازات خواهند شد.
-         از در دسترس قرار دادن طعمه‌هاي سمي جونده‌كش در دسترس كودكان جداً خودداري نماييد.
-     از سموم صنعتي و كشاورزي در محيط منزل استفاده ننماييد. اين سموم سلامت كودكان وجنين مادران باردار را به خطر خواهد انداخت.